Bereken de waarde van uw uitzendbureau in 5 minuten!

Dat is wat iedereen graag wil, een snelle en makkelijke berekening van de waarde van hun bedrijf. En voor een globale berekening is dit ook wel haalbaar. Maar, let op! Er zitten addertjes onder het gras.

Ik heb er lang over gedacht om de waarden die ik in de praktijk zie te delen met iedereen. Daarmee geef je een deel van je kennis en ervaring weg. Veel collegae raadden mij af dit te doen. Toch geloof ik er in. Wat meer transparantie is wel gewenst in onze branche.

Mijn kennis uit de praktijk
  • Het grootste probleem in de (waarderings-) branche is dat voor de middelgrote bedrijven in de Flex veel te hoge waarden worden berekend. Maar niet betaald.

Daarom kies ik hier toch voor transparantie.

Market Multiple Methode

Flexbedrijven met een winst voor belasting (EBITDA) tussen de €300.000,- en €1.000.000,- hebben in 80% van de situaties een waarde tussen de 3 en 4 keer EBITDA. Deze methode noemen we de Market Multiple Methode (MMM). Er zijn incidenteel hogere of lagere waarden (lees: verkoopprijzen), maar dat zijn eerder uitzonderingen dan regels.

Natuurlijk is het maken van een volledige waardering niet zo makkelijk als hierboven omschreven.

Factoren die meespelen

De exacte hoogte van de waarde wordt onder meer door de volgende factoren bepaald:

  • Loyaliteit klanten
  • Spreiding branches of juist focus op één branche
  • Gemiddelde debiteurentermijn
  • Lidmaatschap NBBU/ABU
  • Afhankelijkheid DGA
  • Commitment/binding sleutelfiguren
  • Soort uitzendkrachten (blue collar/white collar/arbeidsmigranten)
  • Verdeling uitzendkrachten over fasen
  • Juiste presentatie financiële gegevens
  • Onderscheidend vermogen t.o.v. concurrentie
  • Kwaliteit accountant (dit geldt zeker voor grotere bedrijven)
  • Stabiliteit in resultaten
  • Concurrentiekracht
  • Enz.
Discounted Cash Flow methode

De betere methode voor het bepalen van de waarde is de Discounted Cash Flow methode (DCF). De hierboven genoemde waardestuwers worden dan verwerkt naar risico opslagen. Hoe hoger de koper een risico inschat hoe lager de waarde van een bedrijf.

Als ik een waardering maak bestaat die in de meeste gevallen uit een MMM en een DCF-berekening. Daar komen soms verschillende waarden uit. Maar die verschillen zijn altijd goed te verklaren.

Van snelle berekening naar ter zake kundige waardering

Ondanks dat een Market Multiple Methode eenvoudiger is dan de betere waarderingsmethoden zoals een Discounted Cash Flow-methode, is deze meer pragmatische methode niet zonder haken of ogen. Ga daarom goed voorbereid te werk en schakel op tijd een waarderingsdeskundige in. En kies een adviseur die aantoonbaar recente ervaring heeft met de verkoop van vergelijkbare bedrijven.

Een snelle berekening is in 5 minuten gemaakt, maar van een goede ter zake kundige waardering heb je jaren plezier. En van een verkeerde adviseur heb je jaren last.

  • Wil je weten wat je bedrijf precies waard is? Bel of mail me dan.

Michel Matthijsse is Register Adviseur Bedrijfsopvolging en gecertificeerd overnameadviseur in uitsluitende Staffing/Flexbranche. Michel is eigenaar van TMCF en partner van Adcorporate.

Geen reactie's

Geef een reactie