Boekbespreking MKB: ‘De 7 sterren organisatie’

Het boek dat ik bespreek is ‘De zeven sterren organisatie’ van Jack Korsten, uitgegeven bij Van Duuren Management, 1e druk juni 2021. Het is het zoveelste boek over strategie voor bedrijven. Mijn boekenkast staat er aardig vol mee. Maar ik wil uitzoeken of dit boek anders is dan al die anderen. Kunnen we hier in het MKB iets mee?

Het valt mij op dat er weinig managementboeken voor het MKB zijn. En dan bedoel ik het ‘echte’ MKB: de circa 400.000 bedrijven met 2 tot 50 medewerkers. De officiële definitie van het MKB loopt tot 250 medewerkers, maar dan ben je al een behoorlijk groot bedrijf in mijn ogen.
Ik concentreer me graag op de bedrijven met 5 tot 50 medewerkers. Het bedrijf op de hoek. Op ieder industrie- of kantoorterrein.

Een eerste blik

Het is een prachtig vormgegeven boek. Een modern A4 landscape formaat en mooi geïllustreerd. Daar houd ik van. Maar het uiterlijk is natuurlijk niet genoeg, al kun je er wel mooi mee pronken.
Het 7 sterren concept komt voort uit de sterrenwaardering van hotels. Die gaan niet verder dan 5 sterren, de 7 sterren organisatie moet in de beleving van Korsten dan ook uitblinken op vrijwel alle vlakken. Dat is op zich niet nieuw, al zijn er natuurlijk ook denkers die vinden dat je juist op één vlak moet excelleren en dus keuzes moet maken.
Auteur Korsten is een Nederlander, maar de meeste voorbeelden die worden aangedragen zijn grote internationale bedrijven.

Actie!

Het boek wil niet alleen theorie en voorbeelden aandragen, maar ook aanzetten tot actie. Dus na ieder hoofdstuk (dit zijn de hoofdstukken: Over nut en noodzaak van dromen, (Over)leven in een wereld van overvloed, Het 7 sterren principe, Het 7 sterren raamwerk, 7 sterren handelen, 7 sterren leiderschap en als laatste Het 7 sterren dashboard) zijn zogenaamde Power Questions of andere praktische zaken opgenomen. En dat is best aardig. Deze vragen en opmerkingen inspireren je om verder te denken. Ook hier passen de vragen beter bij grote bedrijven, hoewel een paar van die vragen wel breder toepasbaar zijn, zoals ‘Wat is de ultieme belofte die jullie willen doen aan je klanten’ en dergelijke.

Tendensen

De 6 genoemde tendensen zijn ook wel interessant: Klantverwachtingen blijven stijgen, Snelheid van zakendoen blijft toenemen, Steeds meer opties om uit te kiezen, Markten worden 100% transparant, Omnichannel is het nieuwe normaal, Steeds meer disruptors (bedrijven die met hun businessmodel het bestaande omgooien, zoals Uber en Airbnb). Deze trends horen bij een macro-analyse en zijn in die zin nuttig.

Mijn algemene oordeel voor het MKB:

Conclusie: het boek is een mooi ‘conversation piece’ voor in de hal, en staat mooi in de boekenkast, maar voor het MKB kunnen we er praktisch niet zoveel mee. Voor mij geen 7 sterren, met 3 sterren van de 7 heb je het wel gehad.
Ondertussen lees ik stug door, op zoek naar dat boek dat wel de sterren van de hemel schrijft voor het MKB…

Michel Matthijsse,
Financiële Ondernemers Coach, Docent Management, Organisatie en Leiderschap op Nyenrode en Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Spreker.

Geen reactie's

Geef een reactie