Businessplannen: de zin en onzin

MKB-ondernemers houden niet van plannen schrijven. Twee jaar geleden heb ik een training over businessplannen opgezet. Raad eens hoeveel geïnteresseerden ik kreeg? 0, zero, nada. Ik heb toch best een aardig bereik op LinkedIn, maar niemand wilde er mee aan de slag gaan.

Een voorbeeld

Ik had een gesprek met een accountant om na te gaan of zijn klanten geïnteresseerd waren in het maken van een Strategische Analyse door mij of één van onze adviseurs. “Michel, ik geloof dat jullie een betere analyse kunnen maken dan ik. Jullie halen wel 14 verbeterpunten naar boven en wellicht kom ik niet verder dan vijf. Maar ik ben al blij als onze klant er twee goed uitvoert”. Een ondernemer heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan plannen maken die toch niet uitgevoerd gaan worden.

Dan maar achterwege laten?

Nee, dat is denk ik niet de oplossing. Plannen schrijven zit niet in het gemiddelde DNA van een MKB-ondernemer. Maar waarom zou je het wel doen?

  1. Een plan geeft focus. Je gaat niet doen wat je overkomt, maar wat je dichter bij je doel brengt. Het belang van focus kan haast niet overschat worden.
  2. Een plan werkt naar winst toe en niet alleen omzet.
  3. Een plan geeft inzicht in waar je moet bijsturen. Koppel het dan wel aan de financiële boekhouding!
  4. Een plan dwingt je beter na te denken over je acties.

Iemand omschreef ondernemen zonder plannen of doelen als basketballen zonder basket. Dat maakt het spel nog niet half zo leuk of zinvol.

Wat dan wel?

Resultaatplannen. Geen lange verhalen, maar compacte plannen, die bij voorkeur op één A4’tje passen. Bijvoorbeeld met het Business Model Canvas of het INK-model. Samen eens een halve dag pakken om te kijken waar we nu staan en waar we naartoe willen. Dat is nuttig. Daar krijgt iedereen energie van. Maar na dat A4’tje komt het belangrijkste. Het maken van een compacte to-do-lijst en zorgen dat deze activiteiten worden opgepakt en niet van de lijst vallen zonder dat ze uitgevoerd zijn. Soms een beetje drammen van onze kant, maar altijd met het uiteindelijke doel voor ogen.

Succes vieren

Eén van mijn klanten maakte een winst van €18.000,- (ondernemersbeloning was er al af). Niet onaardig, maar toch ook weer niet passend bij de omvang van de organisatie en de risico’s die je als ondernemer loopt. Na een ‘Potentieel Scan’ bleek de potentie van het bedrijf ruim 100k te zijn. Daarop hebben we twee zaken aangepakt:

  1. We hebben eens goed gekeken naar de klanten waar wel op verdiend werd en die klanten die alleen maar geld kosten.
  2. We hebben een goede urenregistratie ingevoerd zodat er naast de voorcalculatie ook een nacalculatie kan worden gedaan.

Het eerste project heeft zoveel tijd gekost en geld opgeleverd, dat we aan het tweede nog nauwelijks zijn toegekomen in een jaar tijd. Het zorgde er wel voor dat dat er €155.000,- meer winst werd gerealiseerd. Dat was zonder het plan niet gebeurd.

Dus: is plannen maken onzin?

Zeker niet, maar houd het klein en concreet. Voer die activiteiten uit die echt bijdragen aan betere resultaten (en dat hoeft niet per se in geld te zijn). Voer uit wat je afspreekt. Laat je aanspreken op de voortgang.
Ook weten wat er in jouw bedrijf zit wat er onvoldoende uitkomt? Hoeveel resultaat je laat liggen? Bel, mail of app me voor een zinvol gesprek.

Michel Matthijsse,
Financieel Ondernemers Coach

Geen reactie's

Geef een reactie