De (on-)zin van businessplannen

Ik kom ze vrijwel nooit tegen. Uitzendbureaus met een businessplan. Wij doen gewoon ons werk en dat vinden we goed genoeg. Is dat ook genoeg? Hebben businessplannen geen nut? Is het alleen iets voor multinationals? Uit onderzoek blijkt dat 41% van de bedrijven geen enkel plan heeft.
Het wordt vaak als een overbodige luxe gezien om een businessplan te maken. Maar er zijn toch een aantal situaties waar het wel loont. Net zoals er gelegenheden zijn waar het geen nut heeft.

Wat is een businessplan?

Een businessplan is een min of meer gestructureerde manier om de toekomst van je bedrijf vorm te geven. Het hoeft niet noodzakelijk uitgeschreven te zijn. Een plan in je hoofd kan ook een businessplan zijn, maar als je het opschrijft wordt het beter. Je kan verbanden duidelijker leggen en consequenties beter uitwerken. In ons hoofd kunnen we dat onvoldoende, daar is onze geest niet goed op ingesteld.

Wanneer is het overbodig?

In een stabiele economie waarin alles goed te voorspellen is en de huidige resultaten goed zijn, is een businessplan overbodig. Niet doen dus.
Maar hoe stabiel is de omgeving? Een paar jaar geleden was het aanbod van uitzendkrachten groot en was het lastig klanten te vinden. In de meeste sectoren is dat nu anders. Klanten vinden is niet de grootste uitdaging, uitzendkrachten aan je binden wel. En hoe ziet de markt er over een aantal jaar uit?
Op welke manier kun je met deze onzekerheden omgaan? Is een ‘van alle markten thuis’ strategie de beste oplossing om uitzendkrachten aan je te binden? Hoe ziet de ideale uitzendkracht eruit en hoe weet je die te paaien?
Dat zijn zaken die in een businessplan naar voren komen. Er is geen specifiek format nodig, zolang je wel laat zien dat je erover nagedacht hebt. Door een businessplan te maken neem je even afstand van de hectiek. Je kijkt van bovenaf (helicopterview) naar je bedrijf.

Wanneer heeft het toegevoegde waarde?
  • Bij de verkoop van een bedrijf. Je moet de koper interesseren en laten zien waarin jouw onderneming zich onderscheidt. Dat levert een hogere prijs op. For sure.
  • Bij het aanvragen van een financiering is een business plan echt handig.
  • Als je focus wilt aanbrengen. Je minder ad hoc wilt opereren.
‘Mijn’ casus

Een aantal jaar geleden heb ik besloten mij alleen nog maar te richten op Flexbedrijven. Een gewaagde aanpak vond mijn omgeving. Ik weet het nog goed. In het weekeinde had ik de knoop doorgehakt. Ik zou me alleen nog maar richten op Flexbedrijven.
Op maandag benaderde een horeca onderneming mij om te assisteren bij een bedrijfsoverdracht. Ik zat, zoals je zult begrijpen, nog niet helemaal vol in het werk met Flex. Toch besloot ik de klus niet aan te nemen. Voor een ondernemer tegennatuurlijk. Maar het kon toch niet zo zijn dat ik een besluit van zondag, op maandag al weer onderuit haalde.
Het werd een successtory. Mijn focus ligt sinds die tijd op een kwart van mijn eerdere werkzaamheden. En nu komt het: mijn omzet (en dus marge) is meer dan verdubbeld.
Lag hier een businessplan aan ten grondslag? Ja, bij mij wel. Ik houd ervan zaken te analyseren en afwegingen te maken. Af en toe wat afstand nemen.

Michel Matthijsse, RAB
Verkoper Flexbedrijven

Geen reactie's

Geef een reactie