Ik kom ze veel tegen: slogans van MKB-ers en uitzendbureaus die weinig toevoegen. Voor deze blog heb ik de slogans bekeken van 20 websites van uitzendbureaus. En ik schrok wel. Veel slogans zijn nietszeggend, zoals:
- Wij leveren de beste mensen
- Wij ontzorgen je
- Wij doen wat we beloven
- We zenden uit op maat
Waarom zijn dit geen goede slogans?
Omdat ze geen echte informatie geven. Ze zeggen niets extra’s. Natuurlijk beweert iedereen dat ze de best gemotiveerde, passende medewerkers leveren zonder gedoe. Het zou pas nieuws zijn als een uitzendbureau claimt: ‘wij leveren niet de beste mensen, want die hebben we niet’ of ‘wij beloven veel, maar komen weinig na’. Dat is in elk geval origineel.
Hoe controleert u of uw eigen slagzin iets toevoegt?
Draai het om, en als er dan iets onzinnigs staat, is de slogan te algemeen:
- Wij leveren de slechtste mensen
- Wij leveren veel gedoe op
- Wij doen niet wat we beloven
- Ons aanbod past niet bij wat je vraagt
Stuk voor stuk onzin, hoop ik. Kortom: veel te algemeen.
Goede voorbeelden
Er zijn natuurlijk wel een aantal goede slogans, die ik u natuurlijk ook niet wil onthouden. Het was wel even zoeken:
- I4talent, de leukste detacheerder in finance, data en it. De combinatie van ‘leuk’ met deze vakgebieden is een combinatie die niet iedereen zal maken en dat zorgt ervoor dat deze slogan aanspreekt.
- Standaard is voor fietsen. PPOnline komt hier in ieder geval verrassend mee uit de hoek. Op de begeleidende foto staan een paar koeien bij een fietsenrek.
- Omdat een écht leuke studententijd geld kost…, Recruit a student haakt aan bij de omstandigheden van hun doelgroep (studenten) en speelt in op hun behoeften.
- Door ons netwerk ga jij bouwen, van meinselect, een staffing bedrijf in de bouw. Een leuke kwinkslag.
Strategie en slogans
Als het goed is, is de slogan een korte weerslag van de strategie. Dus als u een slogan wilt veranderen, kijk dan nog eens naar de strategie. Is die net zo nietszeggend? Ga dan eerst hiermee aan de slag en leidt daar vervolgens de slogan vanaf. In een eerdere blog heb ik al aangegeven dat een goede strategie uit drie aspecten bestaat:
- Hoe onderscheidend is uw product- of dienstenaanbod ten opzichte van de concurrentie?
- Op welke klanten richt u zich (geografisch, branches, personae, enz.).
- Met wie gaat u strategische samenwerkingen aan?
Aan de slag!
Wilt u weten hoe uw slogan en strategie verbeterd kunnen worden? Zullen we eens van gedachten wisselen?
Michel Matthijsse,
Bedrijvenverkoper, MeerWaarde creator, deeltijd docent Leiderschap en Organisatie Nyenrode en HAN.
#MKB #bedrijfsstrategie #uitzendbureau #slagzin #slogan