Staffingbranche: focus op verandering! Of juist niet?

De wereld om ons heen verandert snel. Je leest er overal over. Het is haast een nietszeggende opmerking geworden. Ik las een aardig stukje over Jeff Bezos, de baas van Amazon, en zijn interessante kijk op omgaan met verandering op businessinsider.nl.

Verandering in de uitzendwereld

In de staffingbranche zijn we allemaal geneigd om te kijken wat er anders wordt:

  • Flex moet vaster worden, Flexibel minder flexibel;
  • De WAB;
  • Moet er weer een uitzendvergunning komen?;
  • Sectorpremies;
  • Minimumloon voor ZZP-ers;
  • Transitievergoedingen;
  • Enz, enz.

We zijn geneigd naar de veranderingen te kijken, te voorspellen welke impact deze hebben en daar op te reageren. Fout zegt Jeff Bezos. ‘Ik krijg vaak de vraag wat er allemaal gaat veranderen in de komende 10 jaar. Maar een andere vraag die mij nooit wordt gesteld is veel belangrijker:

‘Wat blijft de komende 10 jaar hetzelfde?’

“Met het antwoord op die vraag kun je al je activiteiten organiseren. Je kunt dan werken aan nieuwe dingen met het vertrouwen dat alle energie die je er vandaag insteekt, zich over tien jaar nog uitbetaalt.”

Een andere focus: continuïteit

Een interessante invalshoek: wat blijft hetzelfde. Wat blijft in de staffingbranche hetzelfde?

  • Werkgevers blijven mensen nodig hebben om werkzaamheden uit te voeren, zeker als zaken als empathie en emotie een rol spelen (robots nemen dat voorlopig niet over).
  • Er blijven werkgevers die een hekel hebben aan alles wat met personeelszaken te maken heeft.
  • De regels rondom arbeid zullen wel ingewikkeld blijven de komende 10 jaar. De verzorgingsstaat brengt dat nu eenmaal met zich mee.
  • De vraag naar medewerkers in de zorg zal toenemen, en dus een probleem blijven, als gevolg van een toenemende vergrijzing.
  • Er zal voor veel sectoren een schommeling in de vraag naar arbeid blijven (groensector, horeca, land- en tuinbouw enz).
  • Medewerkers zullen langer moeten blijven werken, dus aandacht voor om- en bijscholing zal blijven.

Dat zijn stabiele elementen. Deze behoeften blijven bestaan. Net zoals de behoefte van de mens zich te verplaatsen door de jaren heen is blijven bestaan. De vorm is veranderd (lopen, fietsen, trein, auto, elektrische auto, zelfrijdende auto), maar de behoefte blijft. Richt je daar op en je hebt voor de komende 10 jaar bestaansrecht.

Uitwerking op strategisch niveau

Baseert een manager de bedrijfsstrategie op zaken die wél veranderen, zoals wie worden concurrenten en wat doen ze precies, “dan moet je die strategie almaar aanpassen”, zei Bezos. Dat is niet het geval als leiders zich richten op zaken die niet veranderen. Bovendien hoef je daar volgens Bezos ook niet veel onderzoek naar te doen.

De (uitzend-)wereld verandert snel. Dus richt je op de zaken die blijven bestaan. De behoeften die overeind blijven en je zal voor de komende 10 jaar werk hebben.

Michel Matthijsse, organisatieadviseur en dealmaker in de Flexmarkt.