Hoe verander ik de cultuur van mijn uitzendbureau?

Ken je die mop van die twee mannen die naar Afrika gingen? Ze gingen niet… Een mopje dat het in mijn jeugd goed deed. Cultuur veranderen? Doe het niet! De kans van slagen is uiterst gering en het kost ook nog eens buitengewoon veel moeite.

Dan maar niets doen?

Nee. Besteed aandacht aan de uitwassen van de cultuur. Zorg ervoor dat de positieve aspecten van de cultuur beter tot z’n recht komen en ga aan de slag met het compenseren van de negatieve gevolgen. Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst weten wat je huidige bedrijfscultuur is. Wat is het DNA van het bedrijf? Voor bedrijven in de uitzendbranche tot een omzet van €75 miljoen (voor Payrollbedrijven mag je wel rekenen tot 100 miljoen), ga ik uit van het persoonlijkheidsprofiel van de eigenaar/DGA. Zijn of haar profiel ligt vrijwel altijd in lijn met het karakter van het bedrijf. Zijn of haar eigenschappen bepalen de manier waarop de dingen gedaan worden binnen de organisatie.

De juiste plek in de markt

Vind de markt die bij de cultuur past en niet andersom. Het is eenvoudiger de juiste niche in de markt te vinden die bij de cultuur past, dan de cultuur volledig om te gooien.

Er zijn diverse methoden om de bedrijfscultuur te meten. Eén van de meest bruikbare vind ik de MBTI. Bekend van de persoonlijkheidsvragenlijsten, maar ook goed te gebruiken voor het vaststellen van het karakter van teams, afdelingen en bedrijven.

Een voorbeeld: ENFP

Ik kom in toenemende mate het volgende profiel tegen: een ENFP cultuur. Hoe herkennen we deze bedrijven?

Het is de idealistische organisatie die focust op het ontwikkelen, dienen en onderwijzen/verlichten van mensen. De ENFP organisatie kan moeite hebben met structuren en systemen. Ze geloven dat mensen in principe goed zijn en dat ze met aanmoediging en vertrouwen de juiste keuzes maken. ENFP organisaties hebben een ziel.

Leiders in ENFP organisaties proberen het uitdelen van opdrachten en bevelen te vermijden. Ze proberen mensen te overtuigen, vaak door beroep te doen op algemene waarden, en zijn bereid plannen steeds te heroverwegen. Ze reageren op veranderende omstandigheden.

ENFP organisaties hebben enige moeite met detail en afronding. Ze zien mogelijkheden en hebben de visie, maar verwachten vervolgens dat alles vanzelf wel goed komt. Ze prefereren daarnaast mondelinge communicatie boven schriftelijke communicatie, waardoor het soms moeilijk wordt om overeenkomsten en besluiten bij te houden. Als dit niet beheerst wordt kan dit leiden tot het aanpakken van projecten met veel enthousiasme en een veelbelovende start, gevolgd door interesseverlies en het afdwalen naar andere projecten, die ze vervolgens met evenveel opwinding en hoop oppakken als de vorigen.

ENFP organisaties zijn meestal interessante, opwindende plekken om te werken. Ze zijn innovatief en niet bang om te experimenteren, hierdoor gebeuren er altijd nieuwe dingen. Het zijn doorgaans egalitaire organisaties; iedereen heeft inspraak en soms zelfs een stem. Niemand voelt zich buitengesloten, ook al duurt deze manier van besluitvorming lang en kan het soms zelfs een doel op zich worden; dan wordt consensus bereikt ten koste van productie.

Aandachtspunten ENFP cultuur:
  • Let op de details. De grote lijnen komen voldoende aan bod, maar geef de details meer aandacht.
  • Maak af waar je aan begint en start niet te snel met nieuwe projecten.
  • Let er op dat pijnlijke, verwarrende en moeilijke zaken niet genegeerd worden.
  • ENFP organisaties houden te weinig rekening met harde data. Onderbouw gevoelens en ideeën.

Let goed op bovenstaande punten en focus continue op verbeteringen. Op die manier, met kleine veranderingen, versterk je de cultuur en het profiel van je organisatie.

Plan van aanpak

Wat kun je aan de eigen cultuur doen?

  1. Meet de huidige cultuur, stuur mij een mail en ik verzorg een gratis rapportage.
  2. Onderzoek hoe het staat met de aandachtspunten van de betreffende cultuur en focus op verbeteringen (binnen de huidige cultuur).
  3. Past de organisatie bij de huidige markt? Als de aansluiting niet optimaal is kun je verder op zoek gaan naar de niche in de markt die wel perfect aansluit. Maak een Business Model Canvas.
  4. Werkt bovenstaande niet? Neem een bedrijf over dat de gewenste cultuur heeft en laat het zelfstandig bestaan.

Ik heb enkele uitzendbureaus te koop met de hiervoor beschreven bedrijfscultuur. Wie weet is dat de oplossing om een nieuwe markt te benaderen, zonder de eigen bedrijfscultuur te veranderen. Want het rigoureus omgooien van de eigen cultuur is een moeizame optie.

 

Michel Matthijsse, organisatieadviseur en dealmaker in de Flexmarkt.

Geen reactie's

Geef een reactie