In actie tegen de Action?

In tijden van crisis zijn we niet alleen bezig met onze eigen core business, maar ook de grotere belangen in de wereld. Tenminste dat zouden we moeten zijn. Deze week vielen mij twee berichten op die over betalingen gingen:

  1. NBA coulant bij inning nota’s vanwege coronacrisis (accountant.nl, 20 maart).
  2. Action annuleert orders en betaalt leveranciers later (FD, 19 maart).

De accountants hebben het hier gelukkig begrepen. Als je stakeholders (hier: klanten) het lastig hebben moet je ze steunen, coulant zijn. Hulde aan de NBA (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants). Ook als docent post- HBO Accountancy aan de HAN zie ik een andere wind waaien. Ik zie andere studenten. Ze zijn communicatiever, invoelender. Ik ben trots op de beweging die we maken.

Hoe anders is het bij de Action…

De Action is één van de meest succesvolle winkelketens. In 2011 zijn ze overgenomen door de Britse investeringsmaatschappij 3i, die hoge rendementen behaalt. Ze betaalden 330 miljoen voor de keten. Via dividendstromen ontvingen ze inmiddels 2,8 miljard. Op zich is daar niets mis mee en de keten is bij verkoop ook nog eens veel geld waard.

Maar gedraag je dan niet zo hebberig…

Stakeholders (hier: leveranciers) van de Action kregen de melding dat de betaaltermijn eenzijdig is opgeschort naar 60 dagen. Naast dat dit tegen de wet is, is het ook ethisch onfatsoenlijk. Iedereen heeft het moeilijk door de coronacrisis. Zeker deze leveranciers die eerst hun producten moeilijk konden leveren door het coronavirus in China en nu niet betaald worden. Juist een partij als de Action moet dit begrijpen. Zij zijn als geen ander in staat om deze lastige cash flow situatie op te vangen.

Als ik er al iets kocht, was ik er nu mee gestopt…

Ik moet bekennen dat ik er in het verleden met plezier heb gekocht. Wat een lage prijzen en wat een verrassende producten. Maar sinds het duurzaamheidsdenken ook bij mij steeds verder is ingedaald sta ik er niet meer achter. Met deze winkelketen maken we onze toekomst kapot:

  • Door producten te kopen die echt bij de consumptiemaatschappij horen.
  • Door de Chinezen de gelegenheid te geven onze handel kapot te maken. In markten te penetreren. Anderen er uit te werken en later, als de anderen zijn weggeconcurreerd, de markt te gaan beheersen. Zonder dat wij fatsoenlijk toegang hebben tot hun markten.
  • Door de leveranciers niet te geven waar ze wettelijk recht op hebben; een normale betaling voor geleverde goederen.

En ja, ik ben niet blij met de eindeloze stroom plastic uit China. Maar ik geloof niet dat het de opzet van de Action is om de wereld een beetje mooier te maken door ervoor te zorgen dat de leveranciers failliet gaan en we daardoor geen Chinese producten meer kopen.

Het goede voorbeeld!

Ik had me een paar jaar geleden niet kunnen indenken dat ik zo enthousiast over de beroepsgroep van Accountants zou zijn! Misschien moet de Action eens met de NBA gaan praten. Zij geven het goede voorbeeld hoe je omgaat met mensen die het moeilijk hebben. Hun accountant kan zijn adviesvaardigheden tonen door de Action te wijzen op hun misstap. Gekker wordt het niet. Maar laten wij vast in ‘action’ komen door onze producten hier niet meer te kopen.

Michel Matthijsse is Register Adviseur Bedrijfsopvolging en docent post HBO accountancy.

2 Reactie's
  • Max de Moo0ij Sr.
    Geplaatst op 18:39h, 24 maart Beantwoorden

    Prima blog Michel! Uit mijn hart gegrepen.

    In deze barre tijden moeten we als ondernemers voor elkaar zorgen en proberen samen overeind te blijven en er beter uit te komen dan we er nu inzitten.

    Het voorbeeld van NBA spreekt me dan ook erg aan, gewoon enige coulantie betrachten naar je klanten is gewoon een vorm van eerlijk zakendoen (zie ook je eerdere blog “Een idealist in overnameland”) over dit fenomeen).

    De manier waarop de investeerders van de ACTION nu hun schaapjes op het droge trachten te houden is een voorbeeld van het grote graaien waar we vanaf moeten in onze samenleving. Meerdere keren in de recente geschiedenis heeft de hebzucht van dit soort bedrijven tot grote economische schade geleid.

    Solidariteit is nu het sleutelwoord om er samen bovenop te komen als (kleine) ondernemers.
    Mocht je dus in jouw netwerk (MKB) ondernemers kennen die op gebied van communicatie, leidinggeven en omgaan met verandering een keer willen sparren, dan hoor ik dat graag. Ik zie daarbij af van offertes en facturen. Gewoon omdat het kan!

    Hartelijke groet en stay safe and sound!

    Max Sr.

  • Max de Moo0ij Sr.
    Geplaatst op 21:36h, 24 maart Beantwoorden

    Nog even als aanvulling op mijn eerdere reactie: Sparren doen we natuurlijk op dit moment bij voorkeur online. Gewoon met de ouderwetse telefoon, maar ook via Skype, Google Meet, Zoom, Whatsapp… zeg maar welk medium het best aansluit bij de vraag. Ik ontdek trouwens dagelijks steeds meer mooie en handige mogelijkheden die de virtuele wereld te bieden heeft om te communiceren en elkaar te ontmoeten! Wees welkom!

Geef een reactie