MKB-er: waarom langzaam sneller is

Ik houd zelf van grote gebaren en een punt maken. Rigoureuze verandering. Maar dat blijkt niet de beste manier om veranderingen door te voeren. Uit onderzoek blijkt dat kleine stapjes beter zijn*. En dat komt natuurlijk hartstikke goed uit. Je bent immers al druk met je bedrijf. Tijd om aan grote veranderingen te werken is er nauwelijks. Grote plannen bedenken gaat dan nog meestal wel, maar grote plannen uitvoeren is lastiger… Behalve als je ze in kleine stappen opknipt en iemand vindt die je helpt om het op de agenda te houden tot het is afgerond.

G=MVT

Fogg stelt in zijn boek ‘Kleine Gewoontes’ dat G=MVT (of in het Engels B=MAT). Gedrag (Behavior) vindt plaats als Motivatie, Vermogen (in staat zijn) en Trigger op hetzelfde moment samenkomen. Dus als je wat aan je bedrijf wilt veranderen moet je dat echt willen (Motivatie), moet je daartoe in staat zijn (Vermogen) en moet er een directe Trigger zijn om er aan te beginnen.

In de praktijk

Als je verwacht dat er meer in je bedrijf zit dan er nu uit komt, is dat iets wat waarschijnlijk al langer sluimert. Je doet er nog niets mee, je mist een Trigger. Stel dat je op internet een benchmark rapport leest waaruit blijkt dat jouw onderneming €50.000,- minder winst maakt dan gelijksoortige bedrijven. Dan heb je een Trigger te pakken. Je baalt, maar tegelijkertijd denk je ook ‘zie je nou wel dat er meer in zit’. Om er iets aan te gaan doen heb je nu twee van de drie aspecten te pakken om ander gedrag te gaan vertonen. Gaat er dan iets veranderen? Soms wel, maar vaak ook niet. Wat nog mist is het Vermogen, het in staat zijn om er wat aan te gaan doen. Zolang je niet weet hoe je het aan moet pakken gebeurt er niets, of je moet wel ontzettend gemotiveerd zijn en actief gaan zoeken naar iets of iemand die je kan helpen.

Hulp van een adviesbureau

Soms kom je na het lezen van dat benchmark rapport een adviesbureau tegen die je duidelijk kan maken wat je niet uit je bedrijf haalt, maar er wel in zit (ik ken wel zo’n bureau…). En dat tegen niet te veel geld. In het model hieronder zit je dan rechtsboven ten opzichte van de kromme lijn: ‘Prompts (Triggers), slagen hier’.

Goed. Je hebt dat bureau gevonden. Je bent nog steeds gemotiveerd en de Trigger is nog steeds actief aanwezig. Wat moet dat adviesbureau dan gaan doen? Ik zal je zeggen hoe ik het tot een paar jaar terug aanpakte. Ik ging het bedrijf doorlichten, sprak met diverse mensen in het bedrijf. Ik maakte een SWOT-analyse en formuleerde een Strategie; een (lijvig) rapport met 14 gebieden waarop actie nodig was. En dan werd het moeilijk. De ondernemer was druk, te druk om omvangrijke projecten aan te pakken. Om toch resultaat te boeken ging ik trekken en sleuren. En met veel energie en moeite wist ik er vaak wel wat van te maken.

Dat kan beter

Het kan anders. Kleiner en langzamer. Maar wel volhardend.

Het maken van heel uitgebreide analyses voegt te weinig toe (daar willen jullie MKB-ers terecht niet voor betalen). Kijk goed naar de specifieke eigenschappen van jouw bedrijf. Maak een aantal grove analyses en ga uit van de 20/80 regel (20% van de oorzaken leidt tot 80% van het resultaat). En ga  NIET aan de slag met dat GROTE PROJECT dat de grootste impact heeft, maar ook de meeste kans heeft om niet te slagen.

Ga aan de slag met die actie die relatief eenvoudig is uit te voeren en behoorlijk veel impact heeft. De actie met de hoogste return-on-investment. En zo kom je met kleine maar gestage stappen verder dan de hardlopers. Die lopen zichzelf immers vaak voorbij, als ze de eindstreep al halen.

Resultaat realiseren

Deze methode blijkt ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd te zijn. Laat adviseurs je niet te veel lastigvallen, maar gebruik ze wel regelmatig als Trigger om de acties levend te houden en de verandering te laten slagen. Langzamer dan je misschien zou willen, maar wel resoluut en met meer resultaat. En daar gaat het uiteindelijk om: resultaat realiseren voor jou, ondernemer.

Hardlopers zijn doodlopers, langzame lopers bereiken vaker hun doel en kunnen tussentijds ook aan andere zaken werken.

Michel Matthijsse,
Financiële Ondernemers Coach, Docent Management en Organisatie Nyenrode en Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Spreker.

*B.J. Fogg, Kleine Gewoontes. ISBN: 9789402704785. Druk 1: mei 2020.

Geen reactie's

Geef een reactie