Paul Haarhuis en Timing: een twee-eiige eenling

Over bedrijfscultuur wordt veel geschreven. Bij fusies en overnames wordt hier echter weinig aandacht aan besteed. Toch mislukken de meeste fusies en overnames niet door een verkeerde interpretatie van de cijfers, maar door onvoldoende aandacht voor de zachte kant. De cultuur.

> Deel 1 van een serie casestudies over Flexbedrijven vs. Bedrijfscultuur: uitzendbureau Timing met aan het (commerciële) roer, Paul Haarhuis.

Wat ik wil weten: hoe is de cultuur van Timing te omschrijven en met welke cultuur kunnen ze het beste samenwerken, bijvoorbeeld bij een overname? En hoe past Paul, op dit vlak, in het bedrijf?

De cultuur van Timing

Het hoofdkantoor zit in Apeldoorn, aan de rand van het centrum. Tussen de twee panden van Timing is een steeg: de Annemarie Laan steeg. Eén wand glas met daarachter een open ruimte met schommels en een grote langwerpige tafel met een natuurlijk gevormd houten blad.

Aan deze tafel zit een jonge dame te werken (wat een prachtige houding heeft ze). Aan de andere kant een zitje met mooie bankstellen. Hip!

Even vraag ik me af of ik op de juiste plek ben. Waar is de receptie? Maar bij binnenkomst word ik direct door de dame aangesproken. Ik meld me voor de afspraak met Paul. Ik ben 10 minuten te vroeg. Zo kan ik vast wat cultuur opsnuiven.

‘Hier zou ik best kunnen werken’
Wat opvalt is dat de dame van de ‘receptie’ geen telefoniste is. Dat kom ik niet vaak tegen. Telefonie en receptie lijkt wel een logische combinatie, maar voor de wachtende bezoeker niet altijd even prettig. Terwijl je wacht hoor je de telefoongesprekken. Hier niet.

Veel jonge mensen passeren en zeggen vrijwel altijd gedag. Ze zijn modern gekleed. Ik krijg mijn cappuccino en denk, ‘hier zou ik best kunnen werken’.

Type organisatie: ENFJ
Volgens Paul Haarhuis, CCO bij Timing, is er sprake van een naar buiten gerichte organisatie die veel kansen ziet. Hierbij zijn waarden belangrijker dan regels en men sluit projecten graag eerst af en begint dan pas aan een volgende. In MBTI termen een ENFJ.

Een aantal kernbegrippen van de organisatie vanuit de theorie (ENFJ voor kenners):

  • Charismatisch leiderschap
  • Teamwork, geen strakke hiërarchie
  • Van nature intuïtief handelend
  • Grote mate van inzet en betrokkenheid van de medewerkers
  • Gericht op innovatie
  • Plannen maken én uitvoeren
  • Conflict vermijdend

Wat zijn de uitdagingen binnen deze cultuur?

  • Hoe ga je om met medewerkers die niet van nature proactief zijn?
  • De organisatie stelt steeds hoge doelen, maar die kunnen niet altijd worden behaald. Hoe ga je daarmee om?
  • Regels worden gewantrouwd, maar zijn nodig bij een grotere organisatie. Hoe zorg je ervoor dat ze de organisatie ten goede komen?
  • Hoe zorg je ervoor dat betrokkenheid en inzet niet omslaan naar opgebrande medewerkers (burn-out)?

Het karakter van Paul

Na een carrière als trainer bij Door, is Paul 19 jaar geleden bij dit familiebedrijf gaan werken. En het past hem als een jas merk ik.

In zijn kamer staat een grote, witte langwerpige tafel. Op het bureau ligt alles in keurige stapeltjes. Hij draagt een blauw kostuum met wit overhemd. Geen stropdas. Hij is aftastend, maar het ijs is snel gebroken. We zitten aanvankelijk tegenover elkaar, maar hij heeft er geen moeite mee als ik aan de kop van de tafel ga zitten. We nemen zijn persoonlijke typologie aan de hand van MBTI door: ook ENFJ. De leraar (trainer).

Paul vs. de bedrijfscultuur
Paul heeft de neiging beslissingen op gevoel te nemen, maar heeft zichzelf aangeleerd deze te onderbouwen met feiten. Met alleen gevoel kom je er niet in een directiefunctie.

Het begrip hands-on (doeners) valt een paar keer. Karakters met de combinatie van N en J willen graag zaken voor elkaar krijgen; ideeën omzetten in daden.

We spreken wat innovaties door. Dat doen ze goed denk ik, maar de marketing daarvan kan beter. Ze ontwikkelen veel, maar laten het niet voldoende aan de buitenwereld zien. Hier liggen kansen.

Paul is vergroeid met de organisatie. Heeft dezelfde karaktereigenschappen. Hij past niet alleen goed bij het bedrijf; hij is één met het bedrijf. Paul en Timing: een twee-eiige eenling.

Samenwerking en overnames

Bij samenwerkingen en overnames is het goed naar bedrijven te kijken die zorgen voor evenwicht. Dan kom je er samen sterker uit.

Voor Timing zou de beste match zijn met een partner wiens dominante functie introvert is, met een focus op waarden in plaats van regels. Dan hebben ze dezelfde blik op de wereld, dat werkt heel prettig. Partners die meer in het nu leven zouden daarentegen ook goed passen.

Kortom

Er zijn geen goede of slechte bedrijfsculturen, maar wel culturen die beter of minder goed passen bij bedrijfsomstandigheden. Het zijn niet de sterkste of de beste culturen die overleven, maar die culturen die zich het beste weten aan te passen (vrij vertaald naar Darwin). Over Timing maak ik me geen zorgen, die passen zich wel aan.

Michel Matthijsse,
Dealmaker Flexbedrijven

1 Reactie
  • Max H.M. de Mooij Sr.
    Geplaatst op 19:53h, 17 oktober Beantwoorden

    Mooi blog Michel! De MBTI analyse is inderdaad een goede indicator als het gaat om de verenigbaarheid van bedrijfscultuur. Op het eerste gezicht zouden partners met ISFJ, INFJ, ISFP en INFP het beste aansluiten bij een ENFJ-type bedrijf. De NF types hebben de beste fit als het gaat om toekomstvisie en waarden en de SF types zijn partners waarbij de fit zit in de hier en nu oriëntatie in combinatie met focus op waarden.

    Heel interessant en waardevol met de MBTI- bril op naar de cultuurelementen bij fusies en overnames te kijken.

    Ik verheug me op je volgende blog!

Geef een reactie