Personeel vinden? Zo doe je dat!

Op dit moment hebben veel bedrijven moeite met het vinden van personeel. Zelfs de economie wordt geremd in de verdere groei doordat bedrijven geen (geschikte) mensen kunnen vinden. Maar tegelijk zijn er ook bedrijven die zonder moeite nieuwe mensen kunnen vinden. Bedrijven waar mensen graag willen werken. Hoe doen die bedrijven dat?

FD Gazellen

In Het Financieele Dagblad van dinsdag 13 november wordt de uitslag van de FD Gazellen – de snelst groeiende bedrijven van Nederland – besproken. En wat blijkt? De snelste groeier heeft het minste moeite om personeel te vinden! Bij bedrijven met een omzetgroei van meer dan 250% heeft maar liefst een derde nauwelijks tot geen moeite om personeel te vinden. En kleinere bedrijven hebben minder moeite mensen te vinden dan grotere.

Hoe komt dit?

Wat doen deze bedrijven? Volgens een van de sprekers in het artikel, Cees Verloop, eigenaar van Eteck Energiebedrijven met een groei van 123%, werkt groei als een magneet. Iedereen wil bij de winnaar horen. Verloop heeft zelfs geen moeite om technisch personeel te vinden. De bedrijven halen allerlei trucs uit om mensen te werven. Van wintersportvakanties en reisjes naar Disneyland Parijs, tot vaderschapsverlof en bonusregelingen.

Maar volgens mij is dat niet de keyfactor.

Dat is niet het hele verhaal.

Purpose!

Arjan Eleveld, mijn oude baas bij Business Psychologen LTP, noemt in zijn boek ‘Echt! Doorbreek wantrouwen en politieke spelletjes en inspireer’, de cultuur als belangrijkste succesfactor. Hij haalt resultaten aan uit een onderzoek waaruit blijkt dat Purpose het verschil maakt voor werknemers. Die zorgt voor een andere cultuur. Philip Kotler, de man van de vier marketing P’s, heeft zelfs Purpose als vijfde P toegevoegd.

Een hoger doel

Wat is een Purpose gedreven onderneming? In ieder geval zijn het niet de bedrijven die zich alleen maar richten op het verhogen van de aandeelhouderswaarde (hoewel ze dat wel realiseren). Bedrijven die niet alleen gedreven worden door geld verdienen, maar door een ander, hoger doel. Dat doel is niet noodzakelijk maatschappelijk, maar kan ook innovatie of de beste willen zijn inhouden. Ze doen meer dan gemiddeld aan opleidingen, coaching en training. Ze betalen de medewerkers beter dan gemiddeld. Maar de ondernemingen zijn niet perfect. Hun leiderschap is niet per se dienend. Ze maken ook fouten. Maar ze onderscheiden zich in de gedrevenheid waarmee ze aan hun missie werken.

Purpose in de praktijk

Denk aan Google: ‘to organise the world’s information and make it universally accessible and useful’, Apple: ‘door het ontwikkelen en produceren van vooruitstrevende producten een waardevolle bijdrage leveren aan de wereld’ of Ikea: ‘een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen’.

Purpose gedreven bedrijven scoren beter dan de beursindex. En niet zo weinig ook. Daar waar het gemiddelde rendement aan de Amerikaanse S&P 500 beurs in 15 jaar 118% was, bleek dat bij Purpose gedreven bedrijven 1681%! te zijn.

Conclusie

Dus wat moet je doen om mensen, blijvend, aan je te binden:

  1. Zinvol werk bieden.
  2. Medewerkers op allerlei manieren ondersteunen.

Moeilijker is het niet. Maar eenvoudiger ook niet.

Michel Matthijsse,
Dealmaker Flexbedrijven

Geen reactie's

Geef een reactie