Waardebepaling bedrijven

Verkopen start met een waardering.

Het verkopen van een bedrijf start vaak met een waardebepaling van de organisatie. Ook wel een valuation genoemd. In veel branches waardeert men op basis van markt multiples. Multiples zijn vaak een vermenigvuldigingsfactor van de EBITDA (ongeveer de winst voor belasting). Voor veel partijen is de, betere, DCF te ingewikkeld of als buiten de realiteit gezien. Dat is een misvatting.

 

DCF-model én markt multiples

Wij hebben het DCF-model aangepast aan de werkelijkheid van de MKB-markt. Wij benchmarken de risico opslagen met de tientallen waarderingen die we gedaan hebben en kijken naar de recente verkoopprijzen. Zo zorgen wij dat de waardering en de verkoopprijs een gelijke tred houden. In ons rapport nemen we overigens ook de multiple methode op.

 

Waarderen en prijs

Laat u uw huis verkopen door de makelaar die het hoogste taxeert of kiest u de makelaar die de markt écht goed kent en weet wat er voor u huis betaald wordt? Met bedrijfsmakelaars is het niet anders. Al is een bedrijf lastiger te waarderen dan de gemiddelde woning.

Wij maken een waardeindicatie gebaseerd op de waardestuwers van de branche. Deze twaalf indicatoren geven een goed beeld van de organisatie en daarmee van de prijs. Dat resulteert in een rapport van zo’n dertig pagina’s. Helder uitgelegd waar de waardering op is gebaseerd. De kosten hiervoor, gebaseerd op één vennootschap, zijn €3.500,-.

 

Praktische aanpak

We hebben twee methoden om de benodigde informatie te verwerken:

  1. Door middel van een uitgebreide vragenlijst vragen wij de informatie te uploaden in een dataroom.Of:
  2. Veel sneller en nauwkeuriger is het maken van een koppeling met uw administratie en software. Dan kunnen we 80% van de informatie zelf ophalen en rubriceren. De overige gegevens kunnen we dan samen bespreken.

De eerste stap direct zetten? Bel of mail me.

Foto van mensen die grafieken bekijken - TMCF begeleidt bij aankoop en verkoop van uitzendbureaus.

Neem direct contact op